KONTENER UNIWERSALNY OGÓLNEGO PRZEZNACZENIA – GENERAL PURPOSE / DRY VAN
Kontenery standardowe |
Minimalne wymiary wewnętrzne [mm] |
Pojemność [m3] |
Tara [kg] |
Wymiary drzwi [mm] |
|||
długość |
szerokość |
wysokość |
szerokość |
wysokość |
|||
20' dv |
5880 |
2330 |
2380 |
33 |
2150-2400 |
2330 |
2270 |
40' dv |
12024 |
2309 |
2387 |
67 |
3540-4200 |
2338 |
2280 |
40' HC |
12024 |
2347 |
2684 |
76 |
3970-4080 |
2320 |
2570 |
Przeznaczony do przewozu towarów w opakowaniach: kartonach, paczkach, skrzyniach, workach, balach, paletach, bębnach oraz luzem.
Występuje w trzech wersjach gabarytowych:
Kontener 40ft hc posiada zwiększoną o 10 m3 pojemność w porównaniu z kontenerem 40ft.
Kontener ten przeznaczony jest specjalnie do przewozu ładunków lekkich, przestrzennych i o podwyższonej wysokości.
KONTENER Z OTWARTYM DACHEM (OPEN TOP / HARD TOP CONTAINER)
Kontenery z otwartym dachem |
Minimalne wymiary wewnętrzne [mm] |
Pojemność [m3] |
Tara [kg] |
Wymiary drzwi [mm] |
|||
długość |
szerokość |
wysokość |
szerokość |
wysokość |
|||
20' open-top / hard top |
5871 |
2311 |
2315 |
32 |
2400-2940 |
2286 |
2184 |
40' open-top / hard top |
12005 |
2330 |
2272 |
65 |
3850-4300 |
2279 |
2278 |
Kontenery typu open top przeznaczone są głównie do transportu ładunków przekraczających wysokość standardowego kontenera i ładowanych z góry. Kontenery te często wykorzystywane są do przewozu ładunków półmatowych, elementów konstrukcyjnych i maszyn.
Dach kontenera open top jest przykrywany wodoszczelną plandeką wyposażoną w linkę z zamknięciem celnym. Natomiast dach kontenerów typu hard top jest zbudowany z blachy stalowej (waga ok. 450 kg), a otwór drzwiowy jest wyposażony w demontowalną, górną belkę. Podczas transportu ładunków przewyższających wysokość kontenera, jego dach można umieścić pionowo we wnętrzu kontenera.
Zarówno kontenery open top jak i hard top należą do sprzętu specjalistycznego. Zazwyczaj należy je specjalnie zamawiać i trzeba liczyć się ze znacznie droższym frachtem od kontenerów standardowych.
KONTENER Z OTWARTYM DACHEM i BOKIEM (FLAT RACK CONTAINER)
Kontenery typu Flat Rack |
Minimalne wymiary wewnętrzne [mm] |
Pojemność [m3] |
Tara [kg] |
Wymiary drzwi [mm] |
|||
długość |
szerokość |
wysokość |
szerokość |
wysokość |
|||
20' FR |
5662 |
2438 |
2327 |
- |
2530 |
- |
- |
40' FR |
12080 |
2438 |
1950 |
- |
5480 |
- |
- |
Stosowany jest dla ładunków ciężkich i wielkogabarytowych. Kontenery flaty posiadają stosunkowo grubą podłogę. Jej wysokość w przypadku kontenera 20ft wynosi ok. 30 cm, a dla 40ft - ok. 60 cm.
Ze względu na obowiązujące przepisy w transporcie drogowym dotyczące dopuszczalnej wysokości pojazdu, trasę dla kontenera flat rack z ładunkiem o podwyższonej wysokości należy wyznaczyć z uwzględnieniem wszystkich potencjalnych ograniczeń, związanych z występowaniem mostów, linii energetycznych, itp. Kontenery flat rack należą do sprzętu specjalistycznego. Należy je zazwyczaj specjalnie zamawiać i także należy uwzględniać znacznie droższy fracht, aniżeli dla kontenera standardowego.
KONTENER CHŁODNICZY (REFRIGERATED CONTAINER)
Kontenery chłodnicze |
Minimalne wymiary wewnętrzne [mm] |
Pojemność [m3] |
Tara [kg] |
Wymiary drzwi [mm] |
|||
długość |
szerokość |
wysokość |
szerokość |
wysokość |
|||
20' Reefer |
5425 |
2266 |
2240 |
27,5 |
2940-3200 |
2279 |
2188 |
40' Reefer HC |
11557 |
2294 |
2500 |
66 |
4430-4500 |
2286 |
2535 |
Kontenery chłodnicze służą do transportu ładunków wymagających utrzymania stałej temperatury. Mechanizm chłodniczy kontenera podtrzymuje stałą temperaturę w przedziale ok. (+25°C) – (-25°C). Jednostka chłodnicza kontenera podłączona jest do sieci elektrycznej podczas transportu morskiego oraz postoju w porcie. Podczas transportu drogowego zasilana jest dedykowanym dla niej agregatem prądotwórczym. Układając towar w kontenerze należy pamiętać o pozostawieniu na górze ok. 75 mm szczeliny powietrznej. Kontenery chłodnicze należą do sprzętu specjalistycznego. Są one ogólnie dostępne na rynku, lecz należy się liczyć z ich ograniczoną dostępnością dla niektórych tras oceanicznych.
Uwagi
Podane wymiary (mm) są uśrednionymi wartościami dla występujących na rynku kontenerów. Kontenery należące do poszczególnych armatorów oceanicznych mogą minimalnie różnić się wymiarami drzwi, wymiarami wewnętrznymi, tarą i pojemnością. Przy załadunku towaru o wymiarach i o wadze bliskich parametrom kontenera, należy obowiązkowo potwierdzić parametry kontenera z agentem armatora linii oceanicznej, z której zamierzamy skorzystać. Należy pamiętać, iż maksymalna waga ładunku ograniczona jest przez limity obowiązujące: w kraju załadunku, podczas transportu morskiego, w kraju tranzytu oraz w kraju wyładunku towaru. Ograniczenia te wynikają z przepisów drogowych, kolejowych, rodzaju używanego środka transportu oraz wytrzymałości konstrukcyjnej kontenera.